()

آيا تا كنون به اين موضوع فكر كرده ايد كه چرا فقط با بالا رفتن قيمت أرز بازار كلى اعم از اجناس مرتبط به اين مسئله و اجناسي كه أصلا ارتباطي به اين مسئله ندارند دچار نوسان شديد مى شوند ، و با اين وضع حداقل تا به امروز ثابت شده است كه با بالا رفتن قيمت أرز شايد طولي نكشد مثلا چند ساعت و حداكثر چند روز از بازار مسكن گرفته تا خودرو قطعات آن و اقلام خوراكى قيمتهايشان سر به فلك مى كشند، ولى در مقابل با افت قيمت أرز چنان اتفاق خاصى در بازار رخ نمى دهد و هر ارگان و مسئولي دليلى مى تراشق تا از آن شانه خالى كند !؟

تا كى اين وضع ادامه خواهد داشت . در دنياى اقتصادى امروز كمتر كسى با اين مسئله و موضوعات سركار ندارد و برايش مهم نيست و تحت فشار آن قرار نمى گيرد تقريبا اقليت جامعه اين گروه است . در اين مقاله كمى به اين موضوع مى پردازيم.

خبرها حکایت از افزایش قیمت‌ها به دلیل جهش‌های لحظه ای و ساعت به ساعت نرخ ارز به ویژه دلار آمریکا در بازار آزاد داشت. هرچند مسئولین دولتی معتقد بودند که قیمت‌های ارز در بازاری کم حجم رقم خورده و نباید تأثیری بر کالاها به ویژه کالاهای اساسی مردم داشته باشد، زیرا دولت برای تأمین نیاز اساسی مردم، دلار 4200 تومانی تخصیص داده است.
اما آنچه مسلم است، اینکه جهش نرخ ارز تأثیر قابل توجهی بر افزایش قیمت سایر کالاها و خدمات گذاشته بود و مردم نیز این ارتباط مستقیم را باور کرده بودند و بسیاری از مردم دلیل دیگری را متصور نمی‌شدند.
به هر حال با گذر زمان، این روزها نرخ دلار آمریکا تقریباً به نصف رسیده است. اما بر خلاف انتظار، خبری از عقبگرد قیمت‌ها در سایر کالاها و خدمات نیست و حتی در مواردی شاهد ادامه روند افزایشی نرخ‌ها هستیم.

حال و روز بازار سكه و طلا :

فعالان بازار طلا و سکه معتقدند حباب قیمت سکه تمام و نیم‌سکه با توجه به نبود تقاضا در بازار، به صفر رسیده است؛ آن‌طور که محمد کشتی‌آرای می‌گوید: چند هفته‌ایست که تقاضایی برای خرید سکه در بازار وجود ندارد و هم‌اکنون این بازار در رکود شدید است.
در عین حال در بازار ارز نیز تقاضا برای ارز کم شده و فقط خریداران واقعی در این بازار هستند. بازاری‌ها می‌گویند: تقاضای کاذب دیگر برای دلار نداریم و با توجه به افت و خیزهایی که در سال قبل داشت و آرامش نسبی ماه‌های اخیر دیگر کسی به‌نیت سرمایه گذاری وارد این بازار نمی‌شود.

فعالان بازار ارز معتقدند: خروج بازیگران بزرگ از بازار ارز، فروشنده شدن بازیگران خرد، رفتارهای مؤثر بازارساز، افزایش عرضه و کاهش تقاضا و راه‌اندازی بازار متشکل ارزی از مهمترین دلایل کاهش شدید قیمت ارز در روزهای گذشته به‌حساب می‌آید.

امیر حیات مقدم پژوهشگر سیاسی گفت: با توجه به نوسانات قیمت ارز و تورم لجام گسیخته موجود در ایران بنگاه‌های اقتصادی به مشکل جدی برخورد کرده اند.

در شرایط فعلی نهاد‌های تولیدی نمیتوانند حتی قیمت مواد اولیه لازم برای کسب و کار خود را پیش بینی بکنند تا برای رشته کاری خود برنامه ریزی داشته باشند.بالا رفتن تورم برای مصرف کننده ضرر دارد و پایین آمدن تورم برای تولید مشکل ساز است و تورم همیشه باید در یک مسیر ثابت و غیر نوسانی قرار داشته باشد.

و در آخر اميدواريم با دنبال كردن اين مقاله كه سعى داشت گريزى هرچند كوچك بر مسائل مختلف از جمله أرز و طلا و سكه و به طور كلى بازار اقتصادى داشته باشد مورد توجه شما عزيزان قرار گرفته باشد و اطلاعاتي هرچند اندك در اختيارتان گذاشته باشد .

این مطلب چقدر مفید بود?

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیازات / 5. تعداد آرا:

تا الان امتیازی نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.